Aktuality
Zaostřeno na poradenství
Daňové poradenství
Ing. Jiří Šindelář,
10. prosince 2012
Přibližně v polovině listopadu 2012 vydalo Generální finanční ředitelství nový metodický pokyn. Jedná se o pokyn D-10 vztahující se ke službám s nízkou přidanou hodnotou, které jsou poskytovány mezi spojenými osobami/sdruženými podniky.
Jeho cílem je zajištění jednotného uplatňování daňových právních předpisů při hodnocení služeb s nízkou přidanou hodnotou poskytovaných mezi spojenými osobami/sdruženými podniky a současně i snížení administrativní náročnosti daňovým subjektům při prokazování správnosti nastavení převodních cen u těchto služeb.
Pokyn se týká jak služeb účtovaných mezi českým daňovým subjektem a jeho zahraničním spřízněným podnikem, tak také mezi dvěma českými spojenými osobami. Zmíněný pokyn se ale dotýká jen takových vnitropodnikových služeb, které mají nízkou přidanou hodnotu, a které zároveň netvoří hlavní činnost subjektů, představují rutinní funkci a netvoří podstatný náklad či příjem zainteresovaných podniků. Podle pokynu se za tyto služby považují ty služby, jejichž celková hodnota pro všechny transakce nepřekročí 10 % z obratu (celkové tržby a výnosy) a zároveň částku 50 mil. Kč u poskytovatele a 20 % z provozních nákladů a zároveň částku 50 mil. Kč u příjemce. U fyzických osob, které neúčtují, se pro posouzení uvedených limitů vychází z příslušné daňové evidence příjmů a výdajů.
Pokyn dále vnitroskupinové služby s nízkou přidanou hodnotou vymezuje jako druh transakcí v rámci skupiny podniků zahrnující služby správního, technického, finančního, poradenského či obchodního charakteru. Zásadní okolností u těchto služeb je následné správné přiřazení nákladů spojených s přijatými vnitroskupinovými službami. Je třeba si uvědomit (a i pokyn to výslovně zde uvádí), že konstrukce sjednané ceny je ale nezávislá na posouzení daňové uznatelnosti daného plnění.
V další části pokynu je stručný přehled oblasti, kterému správci daně při prověřování vnitroskupinových služeb věnují největší pozornost. Patří sem samotná identifikace subjektů (název a specifikace činností subjektů a způsob propojení zainteresovaných subjektů), poskytnutí služby a její popis (poskytnutá služba musí mít své opodstatnění). Dále také účel a přínos poskytnuté služby (u příjemce služby musí být zřejmý účel uplatněného výdaje, tzn. jaký prospěch očekával pro svou podnikatelskou činnost), metoda (s ohledem na méně komplikovanou strukturu daných transakcí lze příslušnou odměnu za poskytnutí vnitroskupinových služeb ohodnotit metodami srovnatelné nezávislé ceny či nákladů a přirážky), náklady (pro účely stanovení odpovídající přirážky je nezbytné správně a přesně určit strukturu nákladů, které souvisí s poskytnutou službou, a z kterých se tedy vychází pro kalkulaci ceny a tedy i výsledné ziskovosti) a ziskovost dle principu tržního odstupu (u metody srovnatelné nezávislé ceny musí být doložena srovnatelná transakce mezi nezávislými subjekty, při aplikaci metody nákladů a přirážky Česká daňová správa považuje přirážku k nákladům v rozpětí 3 -7 % za přirážku, která by byla aplikována v běžných obchodních vztazích; přirážka se může lišit od principu uvedeného v § 23 odst. 7 zákona o daních z příjmů, nicméně rozdíl musí být následně správci daně uspokojivě doložen).
Není-li zároveň z podkladů předložených správci daně zřejmý účel poskytnutí služby, je správce daně oprávněn požadovat k příslušným transakcím další dokumentaci prokazující dodržení principu tržního odstupu.
Pokud by podaná vysvětlení a předložené podklady pro posouzení dodržení byly dostačující, správce daně by při posouzení vnitroskupinových služeb upustil od požadavku na plnou šíři dokumentace k převodním cenám podle pokynu D-334 Ministerstva financí, a to konkrétně v oblastech:
Pokyn sice nabývá účinnosti 1. ledna 2013, nicméně až čas opravdu ukáže, zda daňovým subjektům přinese skutečné snížení administrativní zátěže spojené s dokumentací k převodním cenám mezi spojenými osobami.